Utbetalningsdagar och viktiga datum 2024/2025

18 december – sista datum för inbetalning 2024
Pengarna behöver vara registrerade hos PP Pension senast den 18 december för att vi ska kunna garantera att din inbetalning kommer med din kontrolluppgift.

Inbetalningen gör du till bankgiro 5849-3958 och med försäkringsnumret som referens.

Utbetalningsdagar 2025
Utbetalning sker alltid den 25e i månaden. Infaller det på en helg eller en helgdag, görs utbetalningen vardagen innan.

Pensionsuppgift för ITP2-försäkring
Har du utbetalning från en ITP2-försäkring hos PP Pension, får du ett årligt brev med uppgift innehållande information om ditt pensionsbelopp före avdragen skatt. Brevet skickas ut i januari 2025.

På nya internetkontoret är utbetalningsbeloppen för övriga försäkringar synliga från och med mitten av januari 2025.

Jämkningsbeslut från Skatteverket
Har du fått beviljad jämkning för 2025 måste du skicka ditt beslut till oss så att vi har korrekt information om vilket skatteavdrag som ska göras innan utbetalning.

Senast den 15 januari 2025 måste ditt jämkningsbeslut finnas hos oss. Inkommer det efter detta datum kommer vi att göra skatteavdrag med 30 procent från och med januari månads utbetalning. Inkommer ditt jämkningsbeslut senare under året gör vi skatteavdrag enligt beslut på efterföljande utbetalningar.

Jämkningsbeslutet skickar du in via e-post administration@pppension.se alternativt med post till PP Pension, Box 7760, 103 96 Stockholm

Kontrolluppgifter 2024
Kontrolluppgifter för inkomståret 2024 skickas ut i januari 2025. Uppgifterna finns även förtryckta i din inkomstdeklaration. Detta gäller dig som har utbetalning från PP Pension eller som haft inbetalning i privat pensionsförsäkring.

Årsbesked 2024
Under perioden januari-april 2025 skickar vi ut årsbeskeden. Har du fler försäkringar kommer ett årsbesked för varje försäkring.

Levnadsintyg för dig som är bosatt utomlands
Du som bor utomlands och har utbetalning av pension måste årligen intyga att du lever genom ett så kallat levnadsintyg.

PP Pension får denna information på två sätt:
– Via Pensionsmyndigheten som begärt levnadsintyg för dig som även har utbetalning av allmän pension.
– Genom att skicka ut begäran om levnadsintyg till dig. Har du fått en sådan begäran måste du fylla i den och skickas in till oss så att dina utbetalningar inte stoppas. Intyget måste vara oss tillhanda senast en månad efter att brevet skickades till dig. Får vi inget svar kommer dina utbetalningar att stoppas.

Digitala brevlådor
PP Pension skickar ut årsbesked, kontrolluppgifter samt brev med pensionsuppgifter digitalt. Det innebär att du som är ansluten till en digital brevlåda får beskeden direkt till den. Är du inte är ansluten skickas beskeden ut postalt.

Vi finns här för dig
Du är alltid välkommen att kontakta oss på telefon 020-29 90 50 eller skicka ett e-post till kundcenter@pppension.se om du har frågor eller funderingar.